Krása výchovy Rodina

Dieťa po návrate zo škôlky málo komunikuje. Čo s tým?

Zdroj: Pexels-Nilov

V rubrike Krása výchovy reagujeme na ďalšiu vašu otázku – ako sa od dieťaťa dozvedieť viac o jeho prežívaní a čase strávenom v materskej škole. Exkluzívne pre vás, čitateľov nm.sk, odpovedá Lucie Kotková, psychologička a psychoterapeutka z Brna.

Otázky do rubriky Krása výchovy môžete posielať na adresu: vychova@nm.sk.

Keď sa pýtam nášho dieťaťa po návrate zo škôlky, ako sa malo, odpovie mi veľmi všeobecne alebo nepovie nič, akoby si na nič nepamätalo. Čo mám robiť, aby som sa dozvedela viac?
čitateľka Mária

Milá Mária, ako dobre vám rozumiem! Naši synovia boli presne takí istí. Najviac som sa od nich dozvedela, že sa mali „dobre“, prípadne, čo mali na obed. Keď sa nám potom narodili dcéry a neskôr aj ony začali chodiť do škôlky, zakaždým ma podrobne informovali, kto tam bol, kto nebol, kto čo robil, čo nerobil, kto sa pobil, čo povedala pani učiteľka a tak ďalej, až sa mi z toho točila hlava.

Dajte najavo záujem, ale nenúťte ho hneď rozprávať.

Je možné, že je vaše dieťa pri návrate zo škôlky unavené, možno nie fyzicky, ale môže byť presýtené sociálnych kontaktov a komunikácie a potrebuje chvíľu stíšenia. Dajte najavo záujem, ale nenúťte ho hneď rozprávať. Skúste sa napríklad opýtať neskôr, popoludní, keď idete na prechádzku alebo chystáte olovrant, večer po spoločnom čítaní, modlitbe a podobne.

Tiež treba dať pozor na to, ako sa pýtate. Otázka „ako si sa mal“ je pre malé dieťa veľmi všeobecná a nemusí celkom dobre chápať, čo vás vlastne zaujíma. Klaďte teda skôr konkrétne otázky, čo robilo, s kým a s akými hračkami sa hralo, či išli von, čo čítala pani učiteľka pred spaním. Tiež sa môžete zaujímať o to, čo ho rozosmialo, či ho niečo nahnevalo alebo čo by si prialo, aby v škôlke robili nasledujúci deň. Deti sa učia príkladom, takže je dobré dieťaťu porozprávať aj o svojom dni, ako ste sa vy sama mali v práci, čo vám dnes urobilo radosť, na čo sa zajtra tešíte.

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

V boji proti úzkosti pomáha, ak deti zameriame na prítomnosť

Veronika Rendeková

Novorodenca v rodine môže niektoré z detí vnímať ako „votrelca“, hovorí psychologička

Lucie Kotková

Ako hovoriť s deťmi o vojne?

Andrea De Angelis

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies