Podcasty Spoločnosť

Výber NM: Zelenskyj sa rozprával s pápežom. Chcel by, aby sa František stal prostredníkom pri rokovaní

Prinášame vám výber udalostí, ktoré ukazujú, že kroky k dialógu sú možné. V dnešnom podcaste sa dozviete:
– Zelenskyj sa rozprával s pápežom. Chcel by, aby sa František stal prostredníkom pri rokovaní
– Ukrajinským deťom v slovenských školách pomôžu intervenčné tímy
– Rusko by malo ukončiť „absurdnú vojnu”, myslí si Guterres
– Ministerstvo školstva chce predložiť nový koncept globálneho vzdelávania

Zelenskyj sa rozprával s pápežom. Chcel by, aby sa František stal prostredníkom pri rokovaní

Foto – Wikimedia Commons

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj sa podľa Konzervatívneho denníka Postoj rozprával s pápežom Františkom. Prezident o rozhovore informoval na sociálnej sieti Twitter.
Zelenskyj by podľa vlastných slov ocenil, keby sa pápež stal prostredníkom v medzinárodných vyjednávaniach. „Povedal som Svätému Otcovi o zložitej humanitárnej situácii a blokovaní záchranných koridorov, ktorého sa dopúšťajú ruské jednotky. Úlohu sprostredkovateľa Svätej stolice pri ukončení ľudského trápenia by sme privítali. Poďakoval som sa za modlitby za Ukrajinu a za mier,“ napísal prezident.
Pápež už Rusko za vyvolanie vojny skritizoval a konflikt označil za „nezmyselný masaker“. „Neexistuje pre to ospravedlnenie! Prosím všetkých aktérov medzinárodného spoločenstva, aby sa skutočne angažovali za ukončenie tejto odpornej vojny,“ uviedol.
Pápež veriacich zároveň v nedeľu vyzval, aby si nenavykli na vojnu. O utečencoch povedal: „Buďme neúnavní v ich veľkorysom prijímaní, tak ako sa to koná: nielen teraz, v krízovej situácii, ale aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch.“
V deň, keď sa Zelenskyj zhováral s pápežom, sa prezident prihovoril aj talianskemu parlamentu. V tomto príhovore uviedol, že Putin sa cez Ukrajinu snaží dostať do Európy a že Ukrajina je na pokraji prežitia.
„Obraciam sa na vás z Kyjeva. Z mesta, ktoré má pre náš región taký význam ako Rím pre celý svet. Z Kyjeva, z ktorého vzišla veľká kultúra veľkého národa. A zrazu sme na pokraji prežitia!“ vyhlásil Zelenskyj.
Kyjev si podľa prezidenta zaslúži po všetkých trápeniach, ktorými za svoju históriu prešiel, žiť v mieri. Zelenskyj upozornil aj na hraničnú geografickú a kultúrnu polohu Ukrajiny, keď povedal: „Pre ruských vojakov je Ukrajina bránou do Európy, do ktorej chcú preniknúť. Barbarstvu však nesmie (byť dovolené, aby tade) prešlo.“
Taliansky premiér Mario Draghi ocenil hrdinský vzdor Ukrajincov a povedal, že Taliansko bude podporovať Ukrajinu, ak sa pokúsi o vstup do Európskej únie. „Arogancia ruskej vlády narazila na dôstojnosť ukrajinského ľudu, ktorý úspešne brzdí ciele Moskvy spojené s expanziou,“ povedal Draghi po Zelenského prejave.

Ukrajinským deťom v slovenských školách pomôžu intervenčné tímy

blank
Foto – Pixabay

Slovenským školám pri príprave adaptačných aktivít pre ukrajinské deti, ktoré utiekli pred vojnou, pomôžu adaptačné tímy. Podľa Tlačovej agentúry Slovenskej republiky to oznámil minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling.
„K dispozícii máme 62 tímov, v každom kraji je ich minimálne sedem. V jednotlivých tímoch sú traja až ôsmi odborníci. Sú to psychológovia či špeciálni pedagógovia, ktorí majú skúsenosti s krízovou intervenciou,“ potvrdil minister.
Rezort podľa neho môže pracovať aj s ukrajinsky hovoriacimi odborníkmi. Školy môžu podľa ministra požiadať štát o odborníkov a intervenčné tímy na adrese ukrajina@minedu.sk.
Zuzana Matejčíková Šareková, ktorá vedie takéto intervenčné tímy v Žilinskom kraji, uviedla, že hlavným cieľom tímov je poskytnutie adekvátnej odbornej starostlivosti školám a školským zariadeniam. „Našou úlohou je nielen pracovať s deťmi a žiakmi, ale aj s ich rodičmi. Rovnako byť podporou pre školské podporné tímy a pedagógov na školách v oblasti edukácie, poradenstva alebo prevencie,“ povedala.
Podpora sa podľa nej týka všetkých žiakov, ktorí ju budú potrebovať. Pokiaľ by teda školy mali problém s prácou aj so slovenskými žiakmi, tímy im pomôžu.
Takýchto tímov je dokopy 64 – v Bratislavskom kraji je ich osem, v Trnavskom kraji sedem, v Nitrianskom kraji sedem, v Trenčianskom päť, v Banskobystrickom trinásť, v Žilinskom desať, v Košickom sedem a v Prešovskom dvanásť.
„V prvom rade by sme chceli, aby intervenčné tímy pôsobili v krajoch, kde štandardne pôsobia, ale je možné, že tá situácia bude o tom, že budú musieť vycestovávať,“ dodala štátna tajomníčka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky pre inklúziu, národnostné školstvo a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.

Rusko by malo ukončiť „absurdnú vojnu“, myslí si Guterres

blank
Foto – Wikimedia Commons

Generálny tajomník OSN Antonio Guterres podľa Tlačovej agentúry Slovenskej republiky vyhlásil, že je načase, aby Rusko ukončilo „absurdnú vojnu“ na Ukrajine. Podľa neho ju aj tak nemôže vyhrať a konflikt sa skôr či neskôr presunie k rokovaciemu stolu.
„Už viac ako dva týždne je Mariupol obkľúčený ruskou armádou a neúprosne bombardovaný. Prečo? Aj keby padol, Ukrajina nemôže byť dobýjaná mesto po meste,“ skonštatoval generálny tajomník.
Gutteres verí, že diplomatické rokovania napredujú a skôr či neskôr sa stanú východiskom.
„Jediným výsledkom toho všetkého je viac utrpenia, viac deštrukcie a viac hrôzy, kam až oko dovidí. Pokračovať vo vojne na Ukrajine je morálne neprijateľné, politicky neobhájiteľné a vojensky nezmyselné,“ povedal o bojoch podľa portálu France24.
Na vyjednávacom stole je toho podľa neho v súčasnosti dosť na to, aby mohlo Rusko ukončiť vojnu „a seriózne vyjednávať“.

Ministerstvo školstva chce predložiť nový koncept globálneho vzdelávania

blank
Foto – Pixabay

Slovenské ministerstvo školstva chce predložiť Stratégiu globálneho vzdelávania na roky 2022 – 2026. Tá sa má stať pilierom a doplnkom reformy a stratégie celoživotného vzdelávania. Podľa Tlačovej agentúry Slovenskej republiky to oznámil odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
V tejto dobe je podľa ministerstva dôležité to, aby boli pedagógovia čoraz schopnejší pri vedení diskusií a pokrývaní tém, ktoré sa týkajú spoločenského vývoja a nových celosvetových problémov. To platí aj pre žiakov a študentov.
„Potrebujú intenzívnejšie nadobúdať kompetencie pre 21. storočie – vedomosti, zručnosti a hodnotové postoje, z ktorých budú čerpať celý život, či už hovoríme o kritickom myslení, kreativite alebo aj o iných spôsobilostiach a prioritách, akými je taktiež uplatňovanie hodnôt solidarity, rovnosti a rešpektu voči inakosti a rozmanitosti,“ uviedol rezort.
Keďže sa v súčasnosti pracovný trh pre technologický pokrok vyvíja nepredvídateľným spôsobom, štátna tajomníčka ministerstva Svetlana Síthová uviedla, že nevie povedať, aké pracovné pozície čakajú na ľudí, ktorí sú práve teraz žiakmi a študentmi.
Dôležitými sú podľa nej aj obavy, ktoré môžu títo ľudia pociťovať pri celosvetových témach ako globálne otepľovanie. „Posilnenie globálneho vzdelávania by mohlo byť jednou z našich odpovedí aj na tieto výzvy. Aj z tohto dôvodu rezort školstva robí systémové a strategické veci vrátane posilnenia globálneho vzdelávania,“ vysvetlila.
Globálne vzdelávanie bolo aj témou fóra, ktoré sa konalo v spolupráci s partnermi pri tvorení tejto novej stratégie globálneho vzdelávania – Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Európskou sieťou pre globálne vzdelávanie.

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Ivan Mikloš: Ak by Západ prestal dovážať ruský plyn a ropu, Rusko by si nemohlo dovoliť financovať vojnu

Mária Kostyálová

Výber NM: Je to morálna autorita, povedal premiér Heger po stretnutí s pápežom

Michal Lukáč

„LEGO” dom pre ľudí? Inovácia, ktorá by mohla vyriešiť problém s bývaním v afrických krajinách

Veronika Rendeková

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies