Prinášame vám výber udalostí, ktoré ukazujú, že kroky k dialógu sú možné. V dnešnom podcaste sa dozviete:
– Zelenskyj sa rozprával s pápežom. Chcel by, aby sa František stal prostredníkom pri rokovaní
– Ukrajinským deťom v slovenských školách pomôžu intervenčné tímy
– Rusko by malo ukončiť „absurdnú vojnu”, myslí si Guterres
– Ministerstvo školstva chce predložiť nový koncept globálneho vzdelávania
Zelenskyj sa rozprával s pápežom. Chcel by, aby sa František stal prostredníkom pri rokovaní
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj sa podľa Konzervatívneho denníka Postoj rozprával s pápežom Františkom. Prezident o rozhovore informoval na sociálnej sieti Twitter.
Zelenskyj by podľa vlastných slov ocenil, keby sa pápež stal prostredníkom v medzinárodných vyjednávaniach. „Povedal som Svätému Otcovi o zložitej humanitárnej situácii a blokovaní záchranných koridorov, ktorého sa dopúšťajú ruské jednotky. Úlohu sprostredkovateľa Svätej stolice pri ukončení ľudského trápenia by sme privítali. Poďakoval som sa za modlitby za Ukrajinu a za mier,“ napísal prezident.
Pápež už Rusko za vyvolanie vojny skritizoval a konflikt označil za „nezmyselný masaker“. „Neexistuje pre to ospravedlnenie! Prosím všetkých aktérov medzinárodného spoločenstva, aby sa skutočne angažovali za ukončenie tejto odpornej vojny,“ uviedol.
Pápež veriacich zároveň v nedeľu vyzval, aby si nenavykli na vojnu. O utečencoch povedal: „Buďme neúnavní v ich veľkorysom prijímaní, tak ako sa to koná: nielen teraz, v krízovej situácii, ale aj v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch.“
V deň, keď sa Zelenskyj zhováral s pápežom, sa prezident prihovoril aj talianskemu parlamentu. V tomto príhovore uviedol, že Putin sa cez Ukrajinu snaží dostať do Európy a že Ukrajina je na pokraji prežitia.
„Obraciam sa na vás z Kyjeva. Z mesta, ktoré má pre náš región taký význam ako Rím pre celý svet. Z Kyjeva, z ktorého vzišla veľká kultúra veľkého národa. A zrazu sme na pokraji prežitia!“ vyhlásil Zelenskyj.
Kyjev si podľa prezidenta zaslúži po všetkých trápeniach, ktorými za svoju históriu prešiel, žiť v mieri. Zelenskyj upozornil aj na hraničnú geografickú a kultúrnu polohu Ukrajiny, keď povedal: „Pre ruských vojakov je Ukrajina bránou do Európy, do ktorej chcú preniknúť. Barbarstvu však nesmie (byť dovolené, aby tade) prešlo.“
Taliansky premiér Mario Draghi ocenil hrdinský vzdor Ukrajincov a povedal, že Taliansko bude podporovať Ukrajinu, ak sa pokúsi o vstup do Európskej únie. „Arogancia ruskej vlády narazila na dôstojnosť ukrajinského ľudu, ktorý úspešne brzdí ciele Moskvy spojené s expanziou,“ povedal Draghi po Zelenského prejave.
Ukrajinským deťom v slovenských školách pomôžu intervenčné tímy
Slovenským školám pri príprave adaptačných aktivít pre ukrajinské deti, ktoré utiekli pred vojnou, pomôžu adaptačné tímy. Podľa Tlačovej agentúry Slovenskej republiky to oznámil minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling.
„K dispozícii máme 62 tímov, v každom kraji je ich minimálne sedem. V jednotlivých tímoch sú traja až ôsmi odborníci. Sú to psychológovia či špeciálni pedagógovia, ktorí majú skúsenosti s krízovou intervenciou,“ potvrdil minister.
Rezort podľa neho môže pracovať aj s ukrajinsky hovoriacimi odborníkmi. Školy môžu podľa ministra požiadať štát o odborníkov a intervenčné tímy na adrese ukrajina@minedu.sk.
Zuzana Matejčíková Šareková, ktorá vedie takéto intervenčné tímy v Žilinskom kraji, uviedla, že hlavným cieľom tímov je poskytnutie adekvátnej odbornej starostlivosti školám a školským zariadeniam. „Našou úlohou je nielen pracovať s deťmi a žiakmi, ale aj s ich rodičmi. Rovnako byť podporou pre školské podporné tímy a pedagógov na školách v oblasti edukácie, poradenstva alebo prevencie,“ povedala.
Podpora sa podľa nej týka všetkých žiakov, ktorí ju budú potrebovať. Pokiaľ by teda školy mali problém s prácou aj so slovenskými žiakmi, tímy im pomôžu.
Takýchto tímov je dokopy 64 – v Bratislavskom kraji je ich osem, v Trnavskom kraji sedem, v Nitrianskom kraji sedem, v Trenčianskom päť, v Banskobystrickom trinásť, v Žilinskom desať, v Košickom sedem a v Prešovskom dvanásť.
„V prvom rade by sme chceli, aby intervenčné tímy pôsobili v krajoch, kde štandardne pôsobia, ale je možné, že tá situácia bude o tom, že budú musieť vycestovávať,“ dodala štátna tajomníčka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky pre inklúziu, národnostné školstvo a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
Rusko by malo ukončiť „absurdnú vojnu“, myslí si Guterres
Generálny tajomník OSN Antonio Guterres podľa Tlačovej agentúry Slovenskej republiky vyhlásil, že je načase, aby Rusko ukončilo „absurdnú vojnu“ na Ukrajine. Podľa neho ju aj tak nemôže vyhrať a konflikt sa skôr či neskôr presunie k rokovaciemu stolu.
„Už viac ako dva týždne je Mariupol obkľúčený ruskou armádou a neúprosne bombardovaný. Prečo? Aj keby padol, Ukrajina nemôže byť dobýjaná mesto po meste,“ skonštatoval generálny tajomník.
Gutteres verí, že diplomatické rokovania napredujú a skôr či neskôr sa stanú východiskom.
„Jediným výsledkom toho všetkého je viac utrpenia, viac deštrukcie a viac hrôzy, kam až oko dovidí. Pokračovať vo vojne na Ukrajine je morálne neprijateľné, politicky neobhájiteľné a vojensky nezmyselné,“ povedal o bojoch podľa portálu France24.
Na vyjednávacom stole je toho podľa neho v súčasnosti dosť na to, aby mohlo Rusko ukončiť vojnu „a seriózne vyjednávať“.
Ministerstvo školstva chce predložiť nový koncept globálneho vzdelávania
Slovenské ministerstvo školstva chce predložiť Stratégiu globálneho vzdelávania na roky 2022 – 2026. Tá sa má stať pilierom a doplnkom reformy a stratégie celoživotného vzdelávania. Podľa Tlačovej agentúry Slovenskej republiky to oznámil odbor komunikácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
V tejto dobe je podľa ministerstva dôležité to, aby boli pedagógovia čoraz schopnejší pri vedení diskusií a pokrývaní tém, ktoré sa týkajú spoločenského vývoja a nových celosvetových problémov. To platí aj pre žiakov a študentov.
„Potrebujú intenzívnejšie nadobúdať kompetencie pre 21. storočie – vedomosti, zručnosti a hodnotové postoje, z ktorých budú čerpať celý život, či už hovoríme o kritickom myslení, kreativite alebo aj o iných spôsobilostiach a prioritách, akými je taktiež uplatňovanie hodnôt solidarity, rovnosti a rešpektu voči inakosti a rozmanitosti,“ uviedol rezort.
Keďže sa v súčasnosti pracovný trh pre technologický pokrok vyvíja nepredvídateľným spôsobom, štátna tajomníčka ministerstva Svetlana Síthová uviedla, že nevie povedať, aké pracovné pozície čakajú na ľudí, ktorí sú práve teraz žiakmi a študentmi.
Dôležitými sú podľa nej aj obavy, ktoré môžu títo ľudia pociťovať pri celosvetových témach ako globálne otepľovanie. „Posilnenie globálneho vzdelávania by mohlo byť jednou z našich odpovedí aj na tieto výzvy. Aj z tohto dôvodu rezort školstva robí systémové a strategické veci vrátane posilnenia globálneho vzdelávania,“ vysvetlila.
Globálne vzdelávanie bolo aj témou fóra, ktoré sa konalo v spolupráci s partnermi pri tvorení tejto novej stratégie globálneho vzdelávania – Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Európskou sieťou pre globálne vzdelávanie.
Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.