Spoločnosť

Koronavírus, Boží trest? Nerúhajme sa!

Foto: Flickr/Official U.S.Navy Page

Akú mylnú predstavu sme si to urobili o Bohu? Boh Ježiša Krista nezosiela blesky z neba, ale je otcom z podobenstva o márnotratnom synovi. Skutočný trest si vyslúžime sami, ak raz, keď sa skončí pandémia, sa všetko vráti do starých koľají.

Pandémia zráža na kolená celý svet. Je to Boží trest?

Je to odveká otázka týkajúca sa pohoršenia zo zla, na ktorú nemožno dať povrchné odpovede. Správnu odpoveď by nám mohla dať len priamo zainteresovaná osoba, všetko ostatné sú len domnienky.

V skutočnosti sa na to zainteresovanej osoby už pýtali viackrát. Keď sa stretol s človekom slepým od narodenia, „jeho učeníci sa ho spýtali: ,Rabbi, kto zhrešil – on, alebo jeho rodičia –, že sa narodil slepý?‘ Ježiš odpovedal: ,Nezhrešil ani on, ani jeho rodičia, ale majú sa na ňom zjaviť Božie skutky‘“ (Jn 9, 1-3).

Pri komentovaní tohto evanjelia pápež František definuje takéto nazeranie na dejiny ako rúhanie: „Ježiš radikálne odmieta tento spôsob myslenia, ktorý je naozaj rúhavý!“ (9. marca 2014).

Sám Ježiš bol predmetom súdenia: nebolo ukrižovanie tým najväčším prekliatím od Boha (porov. Gal 3, 13)? Veľkňazi, vodcovia ľudu i obyčajní okoloidúci sa mu vysmievali a urážali ho: „… zostúp z kríža!“ (Mt 27, 40). Nemali srdce, aby pochopili, že sa napĺňa Izaiášovo proroctvo, podľa ktorého „trpiaci Služobník“ (KKC 608) bol považovaný „za zbitého, strestaného Bohom a pokoreného“ (Iz 53, 4).

blank

Akú mylnú predstavu sme si to urobili o Bohu? Niekedy ho znázorňujeme „na svoj obraz a podobu“, najmä vtedy, ak po pomste túžime viac než po spravodlivosti a páčil by sa nám Boh, ktorý trestá tých, čo páchajú zlo, zvlášť pokiaľ ide o iných.

Zlo existuje, žijeme uprostred tragédií. Chce ich však Boh? Neraz si ich zapríčiňujeme sami.

No Boh Ježiša Krista je iný. Viac sa podobá otcovi z podobenstva o márnotratnom synovi, ktorý nezosiela blesky na svojho samopašného syna, čo odišiel aj s jeho majetkom, no s rozochvením ho očakáva a prijíma ho s otvorenou náručou.

Boh Ježiša Krista nevytne figovník, ktorý prestal dávať plody, no trpezlivo sa oň stará „ešte tento rok“ (porov. Lk 13, 8). A koľko trvá Pánov rok? Azda až do jeho príchodu. Až vtedy oddelí pšenicu od kúkoľa. Dovtedy je čas jeho škandalózneho milosrdenstva, a nie trestu.

Zlo existuje, žijeme uprostred tragédií. Chce ich však Boh? Neraz si ich zapríčiňujeme sami. Ak by sme namiesto zbrojenia investovali peniaze do výskumu, namiesto plavieb po mori by sme stavali nemocnice, ak by sme sa zbytočne neuzatvárali za hranicami svojho národa, no rozvíjali politiku solidarity, spolupráce a jednoty, azda by sme mali lepší svet. Boh vložil svet do našich rúk, je na nás, ako ho budeme riadiť.

V každom prípade však nedopúšťa tragédie, aby trestal naše hriechy. „Ak je Boh za nás, kto je proti nám?“ A ak Ježiš za nás zomrel, kto nás odlúči od jeho lásky? Azda koronavírus? „Ale v tomto všetkom slávne víťazíme skrze toho, ktorý nás miluje. Nič „nás nebude môcť odlúčiť od Božej lásky, ktorá je v Kristovi Ježišovi, našom Pánovi“ (Rim 8, 31-38). „Všetko pochádza z lásky,“ hovorí svätá Katarína Sienská, „všetko je zamerané na spásu človeka; všetko, čo Boh robí, robí iba s týmto cieľom“ (Dialógy, 4, 138).

Zoči-voči udalostiam, ako bol krvavý útlak zo strany rímskych vojakov, ktorí zabíjali v chráme, a pád veže Siloe, pri ktorom zomrelo osemnásť ľudí, Ježiš nestráca čas zbytočnými dišputami: Je to Boží trest či nie?

Ak „sa obrátime“, ak sa naučíme „obrátiť naruby“ spôsoby výroby a výskumu, rozdeľovanie dobier, vzťahy medzi sebou…

Pozýva ľudí k tomu, aby im tieto udalosti poslúžili ako napomenutie, pretože všetci potrebujeme obrátenie: „… hovorím vám, ale ak nebudete robiť pokánie, všetci zahyniete podobne“ (Lk 13, 5).

Skutočný trest si vyslúžime sami, ak raz, keď sa skončí pandémia, sa všetko vráti do starých koľají. Zbytočná bude smrť mnohých i prežité tragédie. Ak „sa obrátime“, ak sa naučíme „obrátiť naruby“ spôsoby výroby a výskumu, rozdeľovanie dobier, vzťahy medzi sebou…, potom pandémia mala zmysel a spolu s apoštolom Pavlom budeme môcť povedať: „… tým, čo milujú Boha, všetko slúži na dobré“ (Rim 8, 28).

Uverejnené v Città Nuova

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

Ivan Mikloš: Ak by Západ prestal dovážať ruský plyn a ropu, Rusko by si nemohlo dovoliť financovať vojnu

Mária Kostyálová

Výber NM: Zelenskyj sa rozprával s pápežom. Chcel by, aby sa František stal prostredníkom pri rokovaní

Michal Lukáč

Výber NM: Je to morálna autorita, povedal premiér Heger po stretnutí s pápežom

Michal Lukáč

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies