Stĺpčeky

Dialóg života kresťanov

Súbežne s prebiehajúcimi teologickými ekumenickými dialógmi medzi kresťanskými tradíciami v ostatných desaťročiach, počnúc obdobím po Druhom vatikánskom koncile, vznikol aj  pojem „dialóg života“ kresťanov. Tento všeobecne rozšírený dialóg má svoj špecifický výraz v Hnutí fokoláre a zvlášť v komunite, ktorú tvoria katolíci a evanjelici v nemeckom Ottmaringu. Toto komunitné mestečko, tzv. citadela, bolo založené v šesťdesiatych rokoch 20. storočia. Vo viere, že viditeľná jednota kresťanov je Boží projekt, kresťania tam žijú a pracujú vo vzájomnej láske podľa Božieho slova. Tým aj svedčia o naplnení Ježišovej modlitby za jednotu jeho učeníkov (Jn 17, 21).

Dialóg, rozhovor dvoch: dvoch ľudí, dvoch rodín, dvoch cirkví, dvoch politických strán… je príležitosť, spoločne sa pozerať na dôležité témy, otázky spoločného záujmu. Východiskový stav dialógu: obidve strany dialógu majú hlboký záujem o tému, ktorá je im drahá. Obidve strany sú rovnoprávne a v téme zorientované. Podmienkou, aby dialóg úspešne prebiehal, je, aby sa obidve strany vzájomne počúvali a usilovali sa pochopiť druhú stranu.

Východiskový stav dialógu: obidve strany dialógu majú hlboký záujem o tému, ktorá je im drahá. Obidve strany sú rovnoprávne a v téme zorientované.

Cieľom nesmie byť presviedčanie o svojej pravde, ale spoznávať bohatstvo, postoje a názory druhej strany. Následne je potrebné nájsť to spoločné v pohľade na diskutovanú tému. V dnešnom názorovo pestrom a pluralitnom svete sme na takýto dialóg vlastne „odsúdení“, aby sme sa dokázali na niečom dohodnúť.

Vyššie povedané platí pre každý odborný, teologický, vedecký, kultúrny, politický dialóg v spoločnosti alebo v Cirkvi. Platí to aj pre každodenný život kresťanov i pre prežívanie viery činnej v láske, pre „dialóg života“.

Na tohtoročných ekumenických modlitebných stretnutiach v rámci Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov alebo v rámci Aliančného modlitebného týždňa som s vďačnosťou voči Bohu zažívala radosť z modlitieb, ktoré odrážali prežívanie živej viery. Boli inšpirujúce a veľmi blízke. Keď sa vieme spoločne modliť, znamená to, že sme si blízko aj v prežívaní viery. Toto je jedna podoba viditeľnej jednoty kresťanov. Aj keď tieto spoločenstvá nie sú masovo rozšírené, sú však významné a inšpirujúce.

Ďalšou, viac rozšírenou podobou viditeľnej jednoty kresťanov býva naše spolužitie v panelákoch, na dedinách, v zamestnaní, všade, kde žijeme a pracujeme ako kresťania z rôznych cirkví a cirkevných spoločenstiev. Pre lásku k Ježišovi, nášmu Pánovi, sa cítime bližšími a vzájomne sa ďalej zbližujeme. Kristus nás spája na spôsob duchovného príbuzenstva, to môže byť veľkou posilou pre kresťanov, ktorí žijú a pracujú v prostredí neprajnom voči kresťanom. Za totality sme si to často odskúšali – a bolo to pre nás veľkým povzbudením. Ak si to okolie všimne: „Pozrite, aký majú pekný vzájomný vzťah, ako si pomáhajú a spoločne so samozrejmosťou pomáhajú druhým ľuďom okolo…!“, tak to je správne.

Partnerstvo „dialógu života“ vychádza z rovnocennosti a spočíva vo vzájomnej úcte a v skutkoch lásky, nie je o presviedčaní o tom svojom. Pritom sme vďační za dary, ktoré nám v našej vlastnej cirkvi, v našom cirkevnom spoločenstve Boh dáva. V televíznom rozhovore zástupcov troch kresťanských cirkví v rámci Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov odzneli pekné vyjadrenia na charakterizovanie vlastného duchovného spoločenstva: „Každé spoločenstvo má svoju vôňu, svoje dôrazy“ (J. Szollos), alebo „Každá cirkev vybrusuje svoje duchovné bohatstvo ako diamant“ (I. Eľko)[1], alebo „Všetky kresťanské konfesie spolu tvoria jednu, svätú, katolícku a apoštolskú cirkev.“

Partnerstvo „dialógu života“ vychádza z rovnocennosti a spočíva vo vzájomnej úcte a v skutkoch lásky, nie je o presviedčaní o tom svojom.

Dekrét o ekumenizme Druhého vatikánskeho koncilu k tomu hovorí: „Zachovávajúc v potrebných veciach jednotu, nech majú v Cirkvi všetci – podľa daru, ktorého sa každému dostalo – patričnú slobodu čo do rozličných foriem duchovného života a disciplíny, ako aj rozmanitosti liturgických obradov, ba i čo do teologického spracovania zjavenej pravdy. Vo všetkom však nech zachovajú lásku. Takým spôsobom budú totiž oni sami v čoraz plnšej miere dávať najavo pravú katolíckosť a apoštolskosť Cirkvi.“[2]

V dnešných časoch je žiaduca vzájomná solidarita v pracovných a politických prostrediach s členmi kresťanských cirkví. Jej nosným prvkom je vzájomná modlitba za cirkvi našich priateľov[3]. Toto ovzdušie nám dáva nádej, že Duch Svätý nás bude viesť vo viere a láske k viditeľnej jednote kresťanov.

Naliehavé výzvy doby nám všetkým členom kresťanských cirkví a cirkevných spoločenstiev kladú spoločnú zodpovednosť: chrániť ohrozené hodnoty a princípy na všetkých úrovniach verejného života, aby v nich zaznieval spoločný hlas kresťanov. To je imperatív žiť a pracovať pre stále viditeľnejšiu jednotu. S dôverou prosíme: „Spoj nás v jedno, Pane, spoj nás jedným putom, spoj nás v jedno bratskou láskou.“

Článok vyšiel po konzultácii s ThDr. Antonom Konečným.

 

[1]     Vysielanie TV Lux 18. januára 2020 s predstaviteľmi Bratskej jednoty baptistov, Ján Szollos, Evanjelickej cirkvi a. v., Ivan Eľko, Rímskokatolíckej cirkvi, Ľudovít Pokojný.

[2]     Dekrét Druhého vatikánskeho koncilu o ekumenizme Unitatis redintegratio, čl. 4.

[3]     Chiara Lubichová, ktorej storočnicu narodenia si v tomto roku pripomíname, rada odporúčala: „Miluj cirkev toho druhého ako svoju vlastnú.“

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

V žiadnom vzťahu nestačí iba opakovať slová lásky

Choď pomáhať utečencom, celá firma stojí za tebou

Dáša Fedorková

Stojí ti to za to?

Katarína Jančišinová

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies