Krása výchovy Rodina

Oslabená pozornosť detí je ako „zavretá vstupná brána“, cez ktorú prechádzajú informácie

Zdroj: Pexels-Fring

V rubrike Krása výchovy reagujeme na ďalšiu vašu otázku. Problém so sústredenosťou má nejedno dieťa. Treba sa hneď obrátiť na odborníka?

Exkluzívne pre vás, čitateľov nm.sk, odpovedá Lucie Kotková, psychologička a psychoterapeutka z Brna.

Otázky do rubriky Krása výchovy môžete posielať na adresu: vychova@nm.sk.

Naša 8-ročná dcéra má problémy sústrediť sa. Každú chvíľu ju niečo vyruší, zaujme ju zvuk, obrázok, len tak sa pozerá von z okna. Nemyslím si, že nie je dosť inteligentná, len si veci ťažšie pamätá. Pred vstupom do prvej triedy sme absolvovali aj psychologické testy, všetko vyšlo v norme. Snažíme sa, aby mala dobrý spánkový režim a dosť pohybu. V čom môže byť problém?
Soňa z Trnavy

Milá Soňa, na vašom mieste by som sa opýtala učiteľky v škole, ako sa dcérke darí na vyučovaní, či si aj ona všimla podobné problémy. Pokiaľ áno, objednala by som ju opäť na psychologické vyšetrenie, aby sa zistila príčina. To, čo mohlo pred nástupom do školy vyzerať ako nezrelosť, môže byť nejaká forma poruchy pozornosti. V poradni vám povedia, aké sú dcérine silné a slabé stránky, a ako s ňou doma i v škole pracovať.

Vo všeobecnosti deti s oslabenou pozornosťou nedokážu oddeliť dôležité podnety od rušivých, preto ich všetko rozptyľuje. Spievajúci vtáčik alebo prechádzajúce auto pod oknami vnímajú rovnako silno ako hlas toho, kto na nich hovorí.

Deti s oslabenou pozornosťou nedokážu oddeliť dôležité podnety od rušivých, preto ich všetko rozptyľuje.

Preto, keď sa dcérke prihovárate a poviete jej, čo má urobiť, treba sa uistiť, že vás vníma. Nechajte ju napríklad zopakovať, čo ste povedali, aby ste zistili, čo si pamätá. Keď spolu robíte úlohy do školy, overte si, či pochopila zadanie.

Ako správne píšete, nie je to o inteligencii, dokonca ani o zlej pamäti, ale o tom, že je niekedy „zavretá vstupná brána“, cez ktorú prechádzajú informácie. Preto je potrebné častejšie inštrukcie zopakovať. Nedávajte dcérke mnoho pokynov naraz (napríklad „dones si aktovku, vyber zošity, skontroluj si, z čoho máš domácu úlohu a potom ma zavolaj“). Postupujte skôr po častiach. Keď dcéra splní jednu úlohu (doniesť si aktovku), až potom zadávajte ďalšiu (vybrať si zošity). Takto sa jej pozornosť príliš neunaví. Zvyknite si zadávať jasné a stručné pokyny, aby sa v prívale slov nestratila dôležitá informácia. Dieťa s oslabenou pozornosťou sa rýchlejšie unaví, preto je lepšie zadania rozdeliť, robiť častejšie prestávky, aby si odpočinulo.

Pracovné miesto by malo byť na pokojnom mieste bez rušivých podnetov, pustenej televízie, otvoreného okna, hračiek na stole a ďalších vecí, ktoré dieťa môžu rozptyľovať.

Treba sa obrniť trpezlivosťou, pretože deti s oslabenou pozornosťou si vyžadujú oveľa častejšie a dlhšie podporu a dohľad nad domácimi úlohami a prípravou pomôcok do školy.

Prečítajte si tiež:

Psychiater Pöthe: ADHD je často posttraumatická stresová porucha. Veľakrát to psychiatri nevedia

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

V boji proti úzkosti pomáha, ak deti zameriame na prítomnosť

Veronika Rendeková

Novorodenca v rodine môže niektoré z detí vnímať ako „votrelca“, hovorí psychologička

Lucie Kotková

Ako hovoriť s deťmi o vojne?

Andrea De Angelis

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies