Stĺpčeky

Oblak svedkov na Božiu slávu

Boží svedkovia si zaslúžia azda rovnakú oslavu ako Božie stvorenie, lebo oslavujú Boha. „Nebesia rozprávajú o sláve Boha a obloha hlása dielo jeho rúk“; „Tvoji svätí, Pane, oznamujú slávu tvojho kráľovstva.“ Taký pohľad ponúka Božie slovo na Božie diela a na Božích ľudí, ktorí si zaslúžia našu úctu, vďačnosť a napodobňovanie…

Oblak svedkov v Starom zákone

Svedkovia Boží v Izraeli boli ľuďmi viery. Autor Knihy Sirachovcovej s nadšením vymenúva a opisuje ich zásluhy, počnúc postavou Noema a Henocha, potom patriarchov Abraháma, Izáka a Jakuba. Mojžiš, Áron a Jozue priviedli národ Izrael z otroctva do zasľúbenej zeme (porov. Sir 44). Proroci Nátan a Samuel za kráľa Dávida formovali národ a jeho nabádali počúvať Boha. V nich daroval Boh národu múdrych panovníkov  a správu jeho vecí. Potomkovia múdreho Šalamúna však priviedli  národ k odpadu a následne mnohí stratili aj vlasť pre svoje hriechy. No Boh im poslal Eliáša a Elizea, ktorí pohli Božím slovom aj panovníkov. Prorok Izaiáš oznámil budúcnosť a skryté Božie tajomstvá, aby sa národ kajal a zbavoval pohanskej ohavnosti.

Aj autor Listu Hebrejom v 11. kapitole píše o veľkých postavách Izraela ako o príkladoch viery, ktorou predkovia Izraela získali dobré svedectvo. Vymenúva svedkov viery od Ábela až po veľké postavy prorokov, ktorí sa osvedčili vo viere, ale to hlavné – naplnenie prisľúbenia nedosiahli. A tým poukazuje kresťanom zo židovstva to nové, čo Boh prisľúbil a naplnil v Ježišovi Kristovi.

Knihy Starého zákona obsahujú hlboké výzvy ku svätosti. A pozývajú Boží ľud, aby hľadal Božiu tvár, aby chodil s Bohom, aby si stále pripomínal veľké Božie skutky. No to hlavné kritérium Bohu oddaného života bolo plnenie príkazov Zákona. Ich počet sa postupne rozširoval, až sa stali „neznesiteľným bremenom“, a na to hlavné prikázanie medzi nimi zabudli. Preto Pán Ježiš, ktorý prišiel, nie aby Zákon zrušil, ale aby ho naplnil a zdokonalil, často prízvukuje: „Počuli ste, že bolo povedané…, ale ja vám hovorím…“ (porov. Mt 5).

Keď Ježiš hodnotí veľkého Jána Krstiteľa, posledného starozákonného proroka, vysvetľuje, že „aj maličkí v nebeskom kráľovstve sú väčší ako on“ (Mt 10, 11). A tým vyvýšil to nové, Bohom darované posvätenie a zdokonalenie v Ježišovi Kristovi.

Nové stvorenie v Kristovi 

Pán Ježiš nás pozýva menom svojho Otca do spoločenstva Najsvätejšej Trojice. Tých, čo plnia vôľu jeho nebeského Otca, nazýva svojimi priateľmi. Aj svoju Matku s láskou chváli, a zároveň i nám hovorí: „Mojou matkou a mojimi bratmi sú tí, čo počúvajú Božie slovo a uskutočňujú ho“ (Lk 8, 21). Svojim apoštolom a učeníkom do budúcnosti sľubuje, že im bude mocne pomáhať Duch Svätý, ktorého pošle od Otca. Ten uvádza do plnej pravdy, učí všetko a pripomína všetko, čo Ježiš prikázal a čo učil.

Novozákonný model života je teda Ježišom jasne daný a k tomu nám on vo sviatostiach dáva potrebnú silu a múdrosť Ducha Svätého. K tomu nám Ježiš dodáva: „Bezo mňa nemôžete nič urobiť,“ čo konkretizuje podobenstvom o viniči a ratolestiach (Jn 15). A pripája: „Môj Otec je oslávený tým, že prinášate veľa ovocia a stanete sa mojimi učeníkmi.“ Tento program pre Ježišových učeníkov Cirkev hlásala od prvopočiatku. Druhý vatikánsky koncil ho formuluje ako všeobecné povolanie ku svätosti.

V počiatkoch reformácie vznikol priestor rozdielnych dôrazov na jednu vec. Tak v 16. storočí sa našli odlišné vymedzenia pojmu svätosti z rôznych kultúrnych a filozofických dôvodov. (1) V protestantskom prostredí sa úcta k svätým začala vnímať ako oslabenie oslavy nevýslovne vznešeného Boha. No biblická úcta k tým, ktorí boli a sú vzormi pre našu životnú cestu v nasledovaní Ježiša, ostáva.

Ekumenické hnutie ostatných desaťročí tieto pohľady teologicky skúma a následne ich zbližuje. V dialógu spoločne oceňujeme osobnosti rôznych tradícií, hodné úcty a nasledovania. Sú to apoštoli, mučeníci i charizmatické osobnosti všetkých cirkví. Autor knihy Príručka duchovného ekumenizmu kardinál Walter Kasper (2) navrhuje: „Rastúce spoločenstvo medzi kresťanmi môže mať svoj pôvod iba v nasledovaní Ježiša, vteleného Božieho Slova. Panna Mária, svätci a mučeníci všetkých čias ako Ježišovi učeníci kresťanov na tejto ceste inšpirujú a posilňujú.“

Osobitnú úlohu v Kristovom živote má Ježišova Matka Mária. Sväté písmo dokumentuje jej poslušnosť, vieru a nádej a jedinečnú účasť na vtelení Božieho Slova a na diele spásy Vykupiteľa, jediného prostredníka Krista. (3)
V tejto línii pokračuje i liturgia latinskej cirkvi. V najstarobylejšom Rímskom kánone spomína: „… najmä na preblahoslavenú Máriu vždy Pannu, Rodičku Ježiša Krista, Boha a nášho Pána, a na všetkých tvojich svätých….“ a následne prosí: „Pre ich zásluhy a na ich prosby poskytni nám vždy a všade svoju pomoc a ochranu. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.“

Ing. Terézia Lenczová, v konzultácii s ThDr. Antonom Konečným, máj 2021

(1) Možno nadmerná úcta k relikviám ľudí, ktorí zosnuli v povesti svätosti; a možno i ich ekonomický efekt a pod.
(2) Kasper, Walter: Príručka duchovného ekumenizmu, sprievodca ekuménou a spiritualitou, Vydavateľstvo Nové mesto, 2019, s. 20 n.
(3) Dogmatická konštitúcia o Cirkvi Lumen gentium Druhého vatikánskeho koncilu, čl. 60-65, v cit. diele W. Kaspera, s. 23.

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho svojim priateľom a známym na sociálnych sieťach.

Súvisiace články

V žiadnom vzťahu nestačí iba opakovať slová lásky

Choď pomáhať utečencom, celá firma stojí za tebou

Dáša Fedorková

Stojí ti to za to?

Katarína Jančišinová

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači. Súhlasím Viac

Cookies